tisdag 14 december 2010

Julbonus

Den 14 december 1998 fick vi i vår familj en riktig julbonus. För det var då som lilla A, idag tolv år, kom till oss. Wikipedia säger: Bonus är latin och betyder helt enkelt Bra. Och vi har det bra. Så bra. Vilken bonus!

Men ute i stora världen idag har ordet bonus fått en riktigt dålig klang. Det ligger något av orättvisa i det. Stora, feta bonusar till den som redan har. Idag, tisdagen den 14 december, kan vi kanske passa på att ge bonusar till dem som inte brukar få sådana.


Om du går på stan idag, köp en Faktum eller Situation Stockholm eller motsvarande. Sitter du vid datorn, klicka dig fram till Röda Korset, Plan eller något hjälpprojekt nära dig. Är du i Göteborg kan du packa ihop ett par julklappar och ta med dem till Hotell Gothia Towers fram till den 23 december. Läs mer här.

För om vi räknar våra välsignelser, finner vi snabbt att vi har mer än tillräckligt för att ge vidare.

/Maia

ur Kärleksvisan, med Sarah Dawn Finer

För att jag älskar dig så som du är
Och jag vill ge dig allting jag har.
Och låt mig få bära dig när du är svag.
för du betyder allting för mig.

Ja, jag ska älska dig så som du är
och jag vill ge dig allting jag har.
Så låt mig få bära dig när hoppet sviker.
du betyder allt för mig.
Var inte rädd. Jag står brevid dig.
För du betyder allt för mig.

Inga kommentarer: