onsdag 8 december 2010

Julstjärnor

Höstens hit är att förfasa sig över programmet Ung och bortskämd. Det är lite som Biggest loser, för det är de som bäst behöver hjälp som får åka hem. Programmet handlar om unga vuxna som är som julstjärnor, uppdrivna, framodlade i en miljö där de inte ska leva. De klarar inte ett vanligt liv i den vanliga världen, där ingen kommer och vattnar, trimmar och sprutar härliga duschar av disigt vatten över en varje dag.

Som julstjärnor. Helt omöjliga att få att klara sig till nästa år.


Jag vill gärna tro att de flesta unga som växer upp idag inte alls är julstjärnor, utan snarare ett släkte av starka överlevare. Sådana som inte ger upp när en dörr stängs och som vet hur man tar reda på hur man löser en fläck eller bygger en trapp. Och gör det. De är rejäla vita virkade julstjärnor i bomullsgarn, att ta fram år efter år.


Årets julkort från oss här på Hultet är snöflingor, små julstjärnor, som jag virkade en alltför tidig morgon när jag inte kunde somna om. Jag ska fästa rödvita paketsnören i dem och en liten brun etikett i papp med en hälsning.

Varje år påminner jag här i bloggen om att det finns så många som blir extra glada för ett julkort, och jag gör detsamma i år. Ett riktigt julkort till dessa våra nära som blir så glada för dem, lägger vart och ett av dem i en skål, och visar dem för hemtjänsten, personalen på äldreboendet och för varje gäst som kommer innanför dörren. Och kanske också ett julkort till dem som du inte så ofta har kontakt med, men gärna skulle vilja.

Så köp dina julfrimärken redan den här veckan, medan du ändå köper mjölk. Köp ett par paket med julkort från Cancerfonden på samma gång. Släng iväg några kort till mostrar och farmödrar och pappor. Och Nilssonar, Cecilior och Larsar.

/Maia

PS. Posten skriver: För att dina julkort med julfrimärken ska komma fram innan jul postar du dem senast 16 december. Frankerar du med valörlösa frimärken eller 6 kronor postar du dem senast 22 december.  Mer info här.

2 kommentarer:

Susanna sa...

Igår och i förrgår satt jag och gjorde våra julkort för i år. Jag blev inte riktigt nöjd, det var för mycket halvfabrikat: färdiga stämplar, alltför mycket scrapbookingkänsla. Jag vill att det ska se ut som om det är PÅ RIKTIGT. Och Maia, dina fantastiska stjärnor, de är på riktigt! Vad jättefina de är!

Maia sa...

Tusen tack! Fast detta får nog vara en topp i vad vi har åstadkommit genom åren. Efter stjärnorna blir det åter nedför mot vitpenna på brunpapper och hastigt skrivna God jul! Lite som den där ålderstrappan, du vet. Efter femtio går det nedåt, haha!