onsdag 1 december 2010

Julkalender

Ännu ett år. Ännu en jul. På tv spelas en reklam där danska skådespelaren Mads Mikkelsen i strikt kostym står i ett hotellrum och lättar på slipsen. Han talar om dagarna, dagarna som bara går. Filmen visar steg för steg hur datorn stängs, mobilen läggs undan, klocka och nyckel lämnas i receptionen och hur han barfota går ut i solskenet, möter sin familj på stranden. Det är klart att det är reklam. Men ändå är det något som tar tag i mig varje gång han på sin lite småtöntiga svenskdanska säger dagarna.

Alla dagarna.


Ännu ett år. Ännu en jul. Ännu en kalender. Jag skulle så gärna vilja dela de närmaste tjugofyra dagarna med er. Vad ska vi fylla dem med? Jag skulle önska oss att vi kunde fylla dagarna med möten, samtal, eftertanke, av minnen, värme och av andakt. Att vi får och tar oss utrymme att finnas till i de här dagarna som leder fram till jul.

Jag kommer att bygga 2010 års kalender på ord som har förledet jul-, som idag med julkalender. Men det är inte alldeles säkert att mina associationer är de traditionella.

/Maia

PS. Om du lägger en kommentar till något meddelande är du med i en utlottning av ett trevligt överraskningspaket. Ni som känner till en av mina andra bloggar, tingestar, kanske kan ana att det är ett mjukt paket det rör sig om. Om du dessutom gör en länk till den här julkalenderbloggen på din egen blogg eller i din facebookstatus (eller båda) så får du två respektive tre lotter. Utlottningen pågår till den 13 december.

12 kommentarer:

Susanna sa...

Kanske kan jag erbjuda att julmöte? Vi, dvs Lillgurkan och jag, tänkte ta tåget till Göteborg fredagen den 9 december och vara där över helgen. Kan det tänkas att du jobbar den fredagen? I så fall kommer vi gärna förbi och hälsar på på jobbet!

Maia sa...

Vad trevligt det skulle vara. Jag har högskolepedagogik på morgonen, men på eftermiddagen!

Susanna sa...

Om SJ och vädermakterna vill kommer vi förbi efter lunch då!

Andetag sa...

Maia - din julkalender förmedlar det jag själv förväntar mig av julen. Värme och gemenskap går före prylar, stress och hets. Tack för att du förgyller mina dagar.

Magnus sa...

Va fint det börjar, Maia! Kommer du den 20:e, på julspelet? Jag skall vara utklädd till herde, kanske inte lika häftig upplevelse som Knatte/Fnatte/Tjatte, men ändå:-) Susanne (på tal om Kalle Anka och Fantomen) skall sjunga solo för oss på en kundträff den 9/12 på Lisebergsteatern, skall jag ge dej en plats där också (allvarligt talat)?

Maia sa...

9 december är het, Magnus, om du ser vad Susanna och Lillgurkan planerar. Men mer detaljer om den 20e vill jag gärna ha! Och hälsa till Susanne. Julspel är för övrigt ett ord som inte finns med på min lista ännu och det blir absolut en post om det. Hmhmhm....
/Maia

Magnus sa...

Fast den 9:e är en torsdag, Maia, så nu har jag första tjing;-)

Marit W sa...

Den här julkalendern ska jag följa!!!
Hittade den tack vare Mathilda Blomdahls FB sida.

Maia sa...

Vad roligt, Marit! Väkommen!

Och Magnus, vad smart du är som kan läsa almanackan, vilket varken Sanna eller jag kan... :-/
Undrar just när hon kommer till Göteborg. Den 9:e eller den 10:e.
Torsdagen är dock värre än fredagen, så jag får hålla mig till den 20e.
/Maia

Jenny Penny sa...

Äntligen:din julkalender.Som vanligt sätter du igång tankarna...
Hm,Alla dagarna...Vissa dagar sticker ut hakan mer än andra, och många av dem har absolut med barfotagång att göra. Jag tänker på en textrad "Don´t fill your life with days, fill your days with life". (Peter Simsson) Det är bra tankar tycker jag, för det är lätt hänt att det bara blir massor med dagar i en lång rad,utan styrsel och mening.Jag vill bli bättre på att göra borden till viljen och sen kunna härla mig med en massa vill.
Och då kan man nog leva lycklig i alla dagarna. Gärna sagt på töntsvenska. Eller om Mads skulle sagt det på orginalspråk ungefär: Älle thäWoäwuwöä

Susanna sa...

Maia, fredag den 10 förstås - jag skyller glatt min veckovillhet på att jag inte har så värst många tider att hålla ordning på varje vecka och att dagarna flyter ihop lite... :S Efter lunch nån gång kommer vi förbi.

Maia sa...

Jajamen, Sanna! Det ska bli en högtidsstund!