måndag 13 december 2010

Julstök

Hos oss har vi inget julstök. Det är sant. Jag lovar. Istället har vi ett hela-resten-av-året-stök och en fantastisk och avslappnande julordning. Under icke-julen ligger allt framme i en snarast osalig röra och att plocka undan blir ett timslångt, för att inte säga dygnslångt projekt. Under julen är bordsytorna tomma och försedda med tjocka inbjudande dukar.

Det härliga är att det finns en sådan styrka i de där tomma ytorna. Hela huset blir en slags tabula rasa, en tom tavla att skriva på. Allt blir möjligt, projekt föds i mina tankar.


Frågan är om de här möjligheterna, projekten, om kreativiteten och den stora orken skulle infinna sig om mina bord var en tabula rasa varje dag. Jag vet inte och kommer inte att få veta. För när julgranen kläs av ligger glitter och kulor minst fjorton dagar på vardagsrumsbordet innan de tar sin väg till sina lådor i garaget. Och på samma gång fylls alla andra horisontella ytor med papper, brev, förflugna garnnystan, saker som ska lagas eller ges bort, flöjter och saxofoner. Tofflor och raggsockar finner sin plats under soffor och matbord. Tvätten blir en hög och sängborden en avställningsyta för allt som jag inte riktigt vet var det ska vara.

Julen är en härlig städad paus, i ett kreativt kaos. Ett utrymme för framtanke.

/Maia

2 kommentarer:

Maia sa...

Jag älskar att någon klickat för att inlägget är "tokigt"!!!

Magnus sa...

undrar vem det var...