söndag 12 december 2010

Julvisa

(Klicka här för soundtrack till inlägget!)

I slutet av tonåren var jag med i en underbar ungdomskör, i Flatåskyrkan i Västra Frölunda och under ledning av giganten Gunno Palmqvist. Att få ha en så skicklig körledare var förstås en del av tjusningen, att min blivande make utgjorde femtio procent av tenorstämman en annan, men det var så mycket annat. Vilket gäng det var.

Den tolfte december på natten till den trettonde drog ungdomarna som var kören och några till genom västra Göteborg och sjöng för alla möjliga som skulle ha den äran att höra oss. Ibland hade vi lurat till oss en nyckel, ibland ringde vi på mitt i natten. Eva Arvidsson hade sin hemstickade luva som nästan nådde till golvet. Stjärngossarna var strutförsedda. Ibland var det kallt och snö. Och vi var galna, glada och faktiskt helt nyktra. Det senare en raritet bland luciatågen på den tiden.

Gästillustratör: Síle Donnellan, Almanacka 2010


Hemma hos tomas ernvik, dit vi alltid gick sist, läste värden högt för oss ur Tage Danielssons Sagor för barn över 18 år och jag minns ett stycke som handlade om någon i en bil som försökte prata med en gran i munnen. Hade jag slumrat till och drömt lite? Ja, kanske?

Och så fanns det i kyrkan ett sjunget julspel som också vi var med i. Ett riktigt julevangelium där tre vise män – rejäla basar, ordentligt utklädda och mycket visa – följde en stjärna som flyttade sig över den gula tegelväggen.

I avsaknad av luciatåg som knackar på er dörr efter klockan tre natten som kommer, tillåt mig att bjuda på några julvisor, såhär den tredje advent. Låt oss vara lite julvisa idag, sitta ner en stund och njuta av dagen.

/Maia

8 kommentarer:

Anna P sa...

Tack! Vi ska tjuvstarta med lucia och åka till Boråstrakten i skogen med glitter på luvorna och polarhundar framför slädarna. Har vi tur finns en eld med varm glödd när vi kommer fram i mörkret genom skogen. Också ett litet annorlunda lussetåg =)

Anna P sa...

*glögg

Maia sa...

Det är så cool, Anna! Släde bakom hundarna. Glitter och allt. Härligt!

Magnus sa...

Snäll beskrivning "rejäl basar...mycket visa"!? Jag och lillebror lutar väl mer åt 1:a bas/2:a tenor, och visheten, jag vet inte. I år får jag inte vara vise man i vårt julspel, men herde är gott nog för mej. Luciakram

Randi`s Matblog sa...

Hei,
Koselig å få hilsen fra deg. Jeg har selvfølgelig lagt deg til bloglisten min. Har også linket til deg i mitt siste innlegg.
Ønsker deg en fin adventsøndag.
Klem fra
Randi

Maia sa...

Magnus, det fanns ju ett par, tre basar före er också, eller hur? ;-)
Skrytekroken-Randi, du har tre lotter nu!
Tips till alla andra: Gå in och kolla på Skrytekrokens blogg!

Magnus sa...

"Vi tre kungar från fjärran land, kommer här med gåvor i hand"...osv snarare efter oss, Maia;-)

Maia sa...

Jag mindes det som att där fanns några äldre som var kungar innan ni tog över, men jag kanske har fel. Sången minns jag dock väl.