lördag 4 december 2010

Julpapper

Jag älskar verkligen paket. Varje gång jag ser en gran med paket under blir jag glad. Egentligen ska jag erkänna att jag till och med blir glad av att se de där tomma paketen som ligger under plastgranarna på stormarknaden. Och de små – också de tomma – paketen man kan köpa och hänga i granen. De är så fina, paketen. De representerar en vackert presenterad gåva.

I år har jag dock en annan idé. För hur mycket jag än gillar de fina paketen, så gillar jag inte högen med julklappspapper som går till spillo efter julafton. Men det finns lösningar.

Den klurigaste men kanske också roligaste lösningen är att följa uppmaningen i Sew, Mama, Sew! och slå in julklapparna i en inköpskasse. Inte en kasse i plast från Netto helst då, utan i en tygkasse som går att vika ihop och ha i fickan och använda istället för alla dessa plastpåsar vi får överallt. Sådana går att köpa, men det är också lätt att sy en själv. Ett annat alternativ är att kanske slå in i en sjal, lite som den här furoshikiinslagna japanska gåvan?


Det enklaste är att slå in paketen i återvunnet eller återvinningsbart papper. Små paket kan slås in i papper från magasin som ändå skulle slängas i återvinningen. Större i tidningspapper som legat ett tag så att trycksvärtan lagt sig. Papper från redan fådda presenter kan användas på nytt. Snören kan samlas i en snörpåse.

Min farmor hade en flerfickad påse innanför skafferidörren. Där fanns det plats för papper, snören, korkar och annat som kunde användas igen. Kanske vi kan slå in någon julklapp i en sådan?

/Maia

2 kommentarer:

Lina sa...

Sen får man ju inte glömma den viktiga lådan där man stoppar "snören - för korta att användas till något"... Ett måste i varje återbrukshem... ;)

Maia sa...

Mycket viktig låda. Precis som den där lådan närmast kylskåpet som borde vara märkt: "Allt jag tror jag kommer att behöva en vacker dag."