tisdag 7 december 2010

Julgris

Jag minns alla dessa jular då det var keso och skära bort fettet från skinkan som gällde. Maten vägdes och räknaders i points. Jag minns de gäster jag plågat med kladdkaka utan smör och med kesella (1%) som tillbehör, smaksatt med lite vanilj. Hungrig var jag hela tiden.

Särskilt förlåt riktas till Conny, som vågade säga vad han tyckte en gång. Förlåt, Conny. Det var äckligt, jag håller med!

Tillåt mig idag att idag erbjuda ett par trevligare och faktiskt nyttigare alternativ.


Revbensspjäll med grillade rotfrukter

Ta ett rejält flak med tjocka revbensspjäll. Pensla dem med smält smör och vänd dem i provençalska kryddor, ingefära, peppar och flingsalt. Lägg dem med köttsidan ner i en stor, smord ugnsform och sätt in dem i 175 graders värme. När spjällen varit inne i 45 minuter vänder du dem och lägger grovskurna, saltade, pepprade och oljade bitar av rotfrukter runtom. Och så kör du 45 minuter till. På med lite färsk rosmarin den sista stunden. Köttet ska vara så att det faller av benen.

Chokladtryffeltårta

300 gram 70%-ig choklad (gärna med mintsmak)
4 dl vispgrädde
200 gr mascarpone (eller crème fraiche)
(1,5 tsk pulverkaffe)

Koka upp 2 dl av grädden och smält chokladen i den. Vispa samman resten av grädden med mascarponen till halvfast konsistens. (Stöt snabbkaffepulvret.) Blanda allt och lägg i en lagom stor form, klädd med gladpack. Gör gärna ytan lite vackert toppig. Dekorera med vispad grädde och bär.

/Maia

4 kommentarer:

Magnus sa...

ska man inte pensla spjällen med lite honung också under resans gång? Ska och ska, man kan göra det. Jag brukar göra det. Kram

Maia sa...

Det kan man, eller med smält smör, för knaprighet. Mmmmmm.

Susanna sa...

Mmmmmmmums vad gott det låter Maia!

Fran98 sa...

Hej Mamma,
Jag visste inte hur man gjorde en länk men jag fixade så att adresserna till din julkalender, tingestar och sammetsbrun kom upp på min blogg :)
Hugs
//Snödroppar